Kaikki on maharollista ~ Mika Raudasoja

Minulla on moottoripyöräonnettomuudesta saatu aivovamma. Onnettomuus tapahtui Vaasan seudulla, Tervajoen perämettillä juhannuksena vuonna 2001. Enkä nyt kaunistele asiaa mitenkään. Olin humalassa ja se siitä. Elämäni muuttui tuolloin totaalisesti.

Olen aina ollut sellainen, että tykkään fyysisestä tekemisestä ja urheilemisesta. Siksi Rovaniemen Invalidit ry:n jäsenyys sopii minulle kuin nakutettu. Tässä porukassa olen päässyt tekemään niitä juttuja joista todella tykkään; olen yhdistyksen liikuntavastaava sekä jonkinlainen “remonttireiska”. Minut on yhdistyksessä otettu vastaan sellaisena kuin olen.

En olisi heti onnettomuuden jälkeen uskonut, että vielä jonain päivänä olen näin aktiivinen. Vuonna 2014 voitin kuitenkin vammaissulkapallon pystyluokassa PPX SM-hopeaa. Bocciassakin on tullut menestystä, joukkueemme mm. voitti Barents Games - kisoissa Tromssassa 2022. Oulun seudulla olin mukana järjestämässä Pelkääkkönää polliisia boccia -turnausta ja olin muutenkin aktiivinen yhdistystoiminassa. Se kertoo siitä, että en lopulta jäänyt surkuttelemaan tilannettani vaan lähdin rohkeasti eteenpäin.

Nyt saan Rovaniemen Invalidien liikuntavastaavana ohjata myös muita liikunnan pariin. Jokaiselle löytyy ihan varmasti sopiva laji, olipa rajoitteet millaisia hyvänsä. Itse pelaan tosiaan sulkapalloa sekä frisbeegolfia ja bocciaa. Olen myös ollut mukana järjestämässä boccian Napapiiri-turnauksia Rovaniemelle.

Yhdistyksen mökillä Norvajärvellä olemme nikkaroineet yhtä sun toista. Olemme mm. tehneet uuden laiturin ja nyt on työn alla isompi urakka, kun remontoimme saunaa. Se ottaa aikansa, kun meikäläiseltä on poissa pelistä toinen käsi ja remonttikavereillakin on omat rajoitteensa. Onneksi jonkinlaista tietotaitoa löytyy vaikka fyysisesti tulisikin raja vastaan. Mutta homma etenee ja hiljaa hyvää tulee.

Minun rohkaisu sinulle on otsikon mukainen - ihan kaikki on mahdollista, kunhan vain uskaltaa olla oma itsensä eikä anna periksi synkälläkään hetkellä. 

Kommentit